Sinds het voorjaar van 2016 hebben we al onze ruimtes voorzien van RedNet. In Control01 en Control02 maken we sinds die tijd ook gebruik van TC Clarity.

Doordat we dagelijks met veel verschillende projecten te maken hebben én voor verschillende toepassingen produceren zoals broadcast, bioscoop, internet en smartphones is het erg belangrijk dat je een goede controle en inzicht hebt over de levels (loudness) van de telkens wisselende content.

Het Clarity-X systeem van TC Electronic is de tool die aansluit op deze behoefte. De verschillende ruimtes zijn nu gekalibreerd en worden constant gemonitord door de Clarity-X en het systeem maakt direct zichtbaar wat je anders meer op ‘gehoor’ moest doen. Door met een vast referentie-level te werken gerelateerd aan de content (bijvoorbeeld: EBU-R128 of 0dBfs of elke andere eenheid) weet je altijd of je in verhouding goed aan het luisteren bent, ongeacht of je nu in de ochtend zit te mixen of aan het einde van de dag en of je nu in de ene controlekamer of de andere aan het werk bent.

 “Even ergens in een ruimte een hoofdtelefoon aansluiten of een Hi-Z input voor een gitaar aanmaken is een fluitje van een cent, zolang er maar een ethernet aansluiting ter beschikking is.”

Omdat we vaak collectief aan projecten werken en daarin zo flexibel mogelijk willen zijn, zijn we sinds kort ook overgestapt op een Dante-netwerk (dus alle audio over IP) om op die manier alle ruimtes met elkaar te verbinden en te laten communiceren. In overleg met Helios zijn we uitgekomen op de RedNet-apparatuur van Focusrite. We hebben nog niet eens zo’n hele uitgebreide set-up hierin, maar de mogelijkheden en het gemak zijn al direct duidelijk. Alle Pro Tools sets, microfoons, outputs en foldbacks voor monitoring komen samen in de Dante-matrix.

De geluidskwaliteit is er op vooruitgegaan en werkt prettig door de lage latency en de eenvoudige matrix maakt het werk een stuk overzichtelijker. Kortom we zijn erg blij met deze keuze, zeker nu Dante toch meer in de studiowereld ondersteund wordt en niet alleen maar live on stage.